PORTAL RASMI
AGENSI PENGURUSAN BENCANA NEGARA
JABATAN PERDANA MENTERI

Berita

Mangsa Banjir Terima BWI

SHAH ALAM: Sebanyak 1,359 ketua isi rumah mangsa banjir Taman Sri Muda menerima Bantuan Wang Ihsan (BWI) RM1,000 daripada Kerajaan Persekutuan semalam.

Dewan Azalea yang terletak Seksyen 25, di sini dikerumuni ratusan mangsa banjir sejak pukul 8.30 pagi biarpun kaunter pemberian bantuan dibuka pada pukul 9.30 pagi.

 

Pegawai Daerah Klang, Mohd. Faizal Abdul Raji berkata, seramai 1,359 mangsa banjir yang hadir menerima bantuan daripada 1,500 mangsa yang dipanggil pihaknya.

“Alhamdulillah, program berjalan lancar dengan kami membuka 10 kaunter pemberian untuk memastikan mereka tidak perlu menunggu lama bagi menerima bantuan.

“Kita akan buat program sama di beberapa lokasi di Klang sehingga semua pemohon dapat bantuan ini,” katanya dalam program pemberian BWI peringkat negeri Selangor, di sini, semalam.

Beliau menambah, dianggarkan seramai 3,507 ketua isi rumah menerima bantuan meliputi penduduk Taman Sri Muda, Seksyen 28 dan Kampung Bukit Changgang, Kuala Langat.

Sementara itu, seorang suri rumah, R. Vivitha, 34, dia akan menggunakan duit tersebut untuk membeli kelengkapan rumahnya yang rosak.

“Duit RM1,000 ini dapat menampung sedikit perbelanjaan untuk membeli perabot baharu dan saya ucapkan ribuan terima kasih kepada kerajaan Malaysia atas pemberian bantuan ini,” katanya.

Seorang lagi penerima, Ar-Samer Abd. Sabur, 25, berkata, bencana berkenaan menyebabkan dia kerugian RM50,000, yang merangkumi kerosakan sistem pendawaian rumahnya serta dua kenderaan.

“Saya boleh panggil juruteknik elektrik segera untuk buat pemeriksaan sistem pendawaian. Banyak suis elektrik yang dipasang di rumah tidak boleh digunakan,” katanya yang sudah 12 tahun menetap di Taman Sri Muda.

UTUSAN

NADMA sentiasa pantau, kerjasama dengan negeri, daerah urus bencana alam

KUALA LUMPUR – Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) memperturunkan bidang kuasa mengurus bencana alam kepada pengurusan negeri dan daerah.

Dengan kata lain, kebanyakan urusan itu perlu diselesaikan di peringkat bahagian pengurusan daerah dengan memberikan senarai lengkap kepada NADMA untuk menyalurkan bantuan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Datuk Dr. Abd. Latiff Ahmad berkata, selepas menerima senarai itu, agensi itu akan menyalurkan bantuan kepada mereka yang mengalami banjir.

“Kerap kali kita berhadapan dengan bilangan mereka yang terlibat. Kadang-kadang nama ketua isi rumah ini bertindih dan kita akan pastikan mereka yang menerima bantuan ini adalah mangsa.

“Ini selaras dengan arahan Majlis Keselamatan Negara (MKN) No. 20 iaitu Dasar dan Mekanisme Pengurusan dan Bantuan Bencana Negara,” katanya.

Beliau menyangkal laporan kononnya NADMA hanya mengurus pampasan, bukan terlibat kerja kejadian bencana alam, dalam penggulungan perbahasan Bajet 2022 di Parlimen pada 15 November lalu.

Ketika itu, seramai 25 Ahli Parlimen telah berbahas memberi pandangan, pertanyaan terhadap Jabatan Perdana Menteri khususnya perkara bersangkut paut dengan portfolio NADMA.

Menurut Dr. Abd. Latiff, NADMA sentiasa memantau dan akan bekerjasama rapat bukan sahaja dengan Jabatan Pengurusan Bencana Negeri, tetapi juga Ahli-ahli Parlimen.

Berhubung cadangan agar tempat tinggal sementara bagi mangsa kebakaran atau bencana termasuk banjir disegerakan termasuk penyediaan bantuan makanan, katanya, apabila berlaku sesuatu bencana, Pusat Pemindahan Sementara (PPS) akan dibuka dengan segera mengikut arahan daripada Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah.

Selaras dengan Arahan MKN 20 juga, kata beliau, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di daerah bertanggungjawab menguruskan PPS serta menyediakan makanan serta kemudahan asas kepada mangsa.

Jelas Dr. Abd. Latiff, mengikut Perkara 82, Senarai Bersama Perlembagaan Persekutuan iaitu kebajikan termasuk senarai dan tanggungjawab kerajaan pusat, negeri mahupun kerajaan yang ketiga iaitu majlis daerah mempunyai tanggungjawab bersama membantu mangsa bencana kebakaran dan banjir.

Beliau turut menjelaskan, NADMA hanya agensi yang menjaga dan hendak memberi pampasan, tetapi urusan banjir adalah tiga perkara yang dikongsi iaitu kerajaan tempatan, kerajaan negeri dan pusat.

“Jadi, hal yang bersangkut paut dengan banjir atau bencana perlu dikongsi. Jangan serahkan semata-mata kepada kerajaan pusat. Kerajaan negeri dan kerajaan ketiga juga perlu ada peranan masing-masing.

“Setakat ini, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri, manakala di Sabah oleh Timbalan Menteri, sementara daerah dipengerusikan oleh Ketua Jajahan (DO).

“Dia juga adalah pegawai dan punca kuasa kepada apa juga isu keselamatan dan buat sementara ini, NADMA tidak ada cadangan untuk dipanjangkan pegawai-pegawai ke daerah kerana melibatkan kos yang banyak yang tidak sepatutnya,” kata beliau.

MalaysiaGazette

Citing safety, Fire and Rescue Dept advise NGOs, individuals not to conduct night rescue

SHAH ALAM, Dec 20 — Non-governmental organisations or individuals who want to help rescue flood victims in Taman Sri Muda are asked not to do so at night for their safety, said Fire and Rescue Operations Division director Datuk Nor Hisham Mohammad.

“During the day we can see their whereabouts, if anything happens, the occupants of the house can also see them and inform us,” he told a press conference at the Sri Muda Fire Disaster Operations Control Centre here today.

He said Taman Sri Muda was now under one metre of floodwaters and more than 570 victims had been evacuated from the disaster area so far.

“There are also victims who came out of the area on their own and also assisted by various parties,” he said, adding that there were 4,400 houses in the area.

Meanwhile, National Disaster Management Agency director-general (Nadma) Datuk Aminuddin Hassim reminded NGOs or individuals who want to help victims in Taman Sri Muda to register with Nadma to ensure their safety.

Bernama

NGOs, Individuals Advised To Refrain From Taman Sri Muda Night Rescues

SHAH ALAM, Dec 20 — Non-governmental organisations or individuals who want to help rescue flood victims in Taman Sri Muda are asked not to do so at night for their safety, said Fire and Rescue Operations Division director Datuk Nor Hisham Mohammad.

“During the day we can see their whereabouts, if anything happens, the occupants of the house can also see them and inform us,” he told a press conference at the Sri Muda Fire Disaster Operations Control Centre here today.

He said Taman Sri Muda was now under one metre of floodwaters and more than 570 victims had been evacuated from the disaster area so far.

“There are also victims who came out of the area on their own and also assisted by various parties,” he said, adding that there were 4,400 houses in the area.

Meanwhile, National Disaster Management Agency director-general (NADMA) Datuk Dr Aminuddin Hassim reminded NGOs or individuals who want to help victims in Taman Sri Muda to register with NADMA to ensure their safety.

Bernama

TM Aktifkan Pusat Tindakan Krisis Nasional

KUALA LUMPUR: Seramai 50,000 pelanggan unifi, streamyx dan unifi mobile terkesan apabila sebahagian perkhidmatan komunikasi Telekom Malaysia Berhad (TM) itu terjejas berikutan hujan lebat berterusan tanpa henti sejak Jumaat lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Imri Mokhtar, berkata beberapa peralatan telekomunikasi khususnya di Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang turut mengalami kerosakan dan mengakibatkan gangguan perkhidmatan di beberapa kawasan.

Ketika ini, katanya, Pusat Tindakan Krisis Nasional TM sudah diaktifkan dan pihaknya sedang memantau lokasi rangkaian dengan teliti.

"Banjir kilat dan tanah runtuh mengakibatkan beberapa nod kami di tiga negeri berkenaan tidak dapat diakses berikutan paras air yang tinggi dan keadaan tidak selamat.

"Justeru, kami terpaksa mematikan bekalan elektrik dan peralatan rangkaian di beberapa kawasan sebagai langkah berjaga-jaga bagi memastikan keselamatan penduduk di situ serta mengurangkan sebarang potensi risiko," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Imri berkata, pihaknya turut bersedia menggerakkan barisan hadapan TM dan apabila keadaan mengizinkan mereka akan segera melaksanakan kerja baik pulih rangkaian di kawasan yang terjejas banjir bagi mengurangkan gangguan perkhidmatan dan memastikan pelanggan dapat terus berhubung.

Katanya, Rangkaian Tindak Balas Bencana GLC (GDRN) turut diaktifkan untuk memberi bantuan dan sokongan kepada mereka yang terjejas dengan bencana ini.

"Sebagai permulaan, sejumlah RM50 juta diperuntukkan kepada inisiatif bantuan yang terdiri daripada geran padanan bernilai RM25 juta oleh kerajaan, manakala GLC atau GLIC akan bersama-sama menyumbangkan RM25 juta lagi," katanya.

Imri berkata, sebagai ahli GDRN yang diterajui bersama oleh TM sebagai Sekretariat dan Yayasan Hasanah daripada Khazanah Nasional Berhad, pihaknya berkolaborasi dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) menerusi Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) dan agensi lain untuk menghulurkan bantuan pemulihan bencana yang lain.

Katanya, bersama dengan ahli GDRN yang lain, pihaknya akan menggerakkan usaha membantu dan menyelamat bagi memastikan keperluan dan barangan penjagaan kesihatan asas dapat diberikan kepada mereka yang memerlukan.

"Pasukan 56 Rejimen Semboyan Pakar Telekom Askar Wataniah yang terdiri daripada para sukarelawan daripada TM turut dihantar ke lokasi untuk memberikan bantuan dan khidmat kecemasan di seluruh negara dalam bentuk sambungan internet dan talian telefon.

"Walaupun situasi masih tidak menentu, saya bersyukur atas tindakan segera khususnya pasukan kejuruteraan dan khidmat pelanggan TM dalam memastikan para pelanggan kami sentiasa dimaklumkan dan berusaha membaik pulih perkhidmatan sambungan yang amat diperlukan," katanya.

Beliau berharap, mereka yang terkesan dapat menerima bantuan yang amat perlukan," katanya.

-Berita Harian

Penafian
Kerajaan Malaysia dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada laman web ini.
Hubungi Kami
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA),
Jabatan Perdana Menteri,
Aras 6 & 7, Blok D5, Kompleks D,
Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 Wilayah Persekutuan
Putrajaya

T: +603 8870 4800
F: +603 8870 4848
E: admin@nadma.gov.my
G: 2.937323, 101.704762
Statistik Pengunjung
Pengunjung

Search